Gjennomsnittlige beregninger er IKKE korrekte (løst)

Mer
11 år 7 måneder siden - 11 år 7 måneder siden #1258 by Micha
Jeg har et stort problem med "gjennomsnittene". Vennligst se på dette eksemplet.

Den første eleven hadde 2/10 for sin første prøve. Hans andre test var en 18/20. Sammen er det 20/30. Gjennomsnittet skal være 66,66 % eller 6.6/10. Men regnestykket (gjennomsnitt) sier at det er 5.50.

Hva gikk galt? Hvordan får jeg riktig gjennomsnitt.

Takk,
Micha
Vedlegg:
Sist redigert: 11 år 7 måneder siden av Micha.

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
11 år 7 måneder siden #1259 by bert
Velkommen Micha,
Fra det jeg ser virker det riktig, (2/10 + 18/20) /2 = 11/20 som er 5.50
Jeg tror det du gjorde feil var 2/10 +18/20 , det tilsvarer 22/20, ikke 20/30
Hvis noe fortsatt er uklart, vennligst gi meg beskjed!
Takk for at du kontaktet oss

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
11 år 7 måneder siden #1273 by Micha
Takk for raskt svar! Men jeg det jeg skrev var det jeg mente; 2/10 + 18/20= 20/30.

Den ene testen er på 10 og den andre på 20. Hvis den skulle være 4/20 + 18/20 så ville gjennomsnittet vært 50%. Men jeg vil at den første testen skal være på 10 og ikke på 20. I det siste tilfellet er ikke gjennomsnittet 50%.

Se på eksemplet til den andre studenten: samme problem.

Jeg har mange tester som varierer i 'vekt' - så de kan ikke bringes tilbake på samme nivå: fi en eksamen (100 poeng) er ikke det samme som en leseøvelse (5 poeng). I selve "kalkulus"-systemet til iDoceo ville leseøvelsen bli endret til 100 poeng. Gjennomsnittet vil da være basert på 2 tester på 100 poeng.

Så spørsmålet mitt forblir: hvordan kan du løse det "gjennomsnittlige" problemet?

thx

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
11 år 7 måneder siden #1280 by bert
Hei Micha,

Selve beregningen bak kulissene i iDoceo er kraftigere og det er mye mer enn man kan se, den tillater mange kombinasjoner, ikke bare enkle gjennomsnitt.

På hver operasjon er det en konvertering til en abstrakt karakter , som verken er input- eller outputkaraktertypen slik at operasjoner mellom dem kan foregå med "homogene" typer.

Det er ikke noe problem å blande eksamener med base 5 eller 10, eller 100 eller til og med tekster i mellom. Det er tatt hensyn til og det fungerer.

Problemet er at i beregningen din gjør du ikke et gjennomsnitt, men et tillegg.

Så du trenger to trinn for å oppnå det du trenger:
- Først oppretter du en kolonne med summen av alle eksamenene uten karaktertype, og trykker på 'Legg til alle'-knappen (Vær oppmerksom på at det ikke er noen karaktertype i kolonnene)



- Legg til en kolonne som konverterer tillegget til basen du trenger, i dette eksemplet base 30



- Dette er hvordan Fra 0 til 30 er konfigurert, legg merke til terskelverdien



Gi meg beskjed hvis vi endelig fikk det riktig!
Skål
Vedlegg:
Følgende bruker(e) sa takk: Micha

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.

Mer
11 år 7 måneder siden #1281 by bert
Micha,
Det er faktisk en raskere måte som ikke involverer en mellomkolonne.
Her er bildet. Konfigurasjonen Fra 0 til 30 forblir den samme som angitt i forrige
post.

Vedlegg:
Følgende bruker(e) sa takk: Micha

Vær så snill Logg inn or Opprett en konto å delta i samtalen.